Thursday, 22 March 2012

3 perkara...

Alhamdulillah.....

sekali lagi ana panjatkan pada ALLAH yang telah memberi ruang pada ana untuk sekali lagi mencoret dan meluahkan kata hati yang sekian lama tertunggak disebabkan oleh sesuatu.....

hari nie ana nak bercerita tentang islam sebagai cara hidup...dalam kehidupan kita sebagai umat islam nie kita xkan terlepas daripada tuntutan untuk berbuat baik..betul atau tidak????

mesti betul kan...jadi ada petuanya untuk kita jadikan islam sebagai cara hidup....

yang pertama.....

bila kita MARAH cepat2 kita pergi ambik wudhuk untuk menyejukkan jiwa....jangan masa tengah marah tue, awak pergi pukul orang ker...kutuk orang ker.....sebab perkara tue xelok......agak2 masa kita ambil wudhuk tue kita tenang ker tak??? mesti tenang kan....jadi sentiasalah berada dalam keadaan berwudhuk yer...baru lambat rasa nak marah tue...


yang kedua

perkara nie selalu kita semua rasa iaitu BINGUNG..... bingung nie bukan sebab kepala xok ker apa tapi terjadi sebab hati xtenang...banyak sangat perkara yang ada dalam hati tue...kalau student mesti tengah pikir kan agak2 exam nie daat berapa...lect hensem ker tak...dan macam-macam lagi la...dan seaindainya bingung nie dah sampai pada kita banyak2 lah kita berdoa pada ALLAH supaya menenangkan hati kita dan mampu menjadi orang yang selalu tenang dan tersenyum indah.....


yang ketiga

ialah lumrah manusia yang suka DIPUJI...samalah dengan ana, ana kalau dengar ada orang puji ana mulalah ana akan rasa gelabah dan gabra semacam...padahal xde apapun tapi sebenarnya masa tue syaitan dah mula menghasut kita supaya kita menjadi seorang yang alpa dan lalai...jadi bila dipuji kita kena kembalikan pujian tue pada ALLAH ...kerana ALLAH yang menciptakan kita semua....contohnya orang tue cakap cantiknya kau sekarang nie...jadi kita pun cakaplah ALHAMDULILLAH, nie semua kerja ALLAH......



ana rasa cukup kot...nanti ana sambung lagi yer....ana bukan xnak bagi semua tapi ana takut antum semua boring....jadi sekadar itu sahaja peringatan untuk ana iaitu seorang hamba di muka bumi ALLAH nie dan juga peringatan buat sahabat-sahabat ana sekalian....

ASSALAMUALAIKUM..

JANGAN LUPA BERSELAWAT  YER.....