MulaKan HARI mu DEngAN

Photobucket

Friday, 27 December 2013

selamat hari lahir wahai sahabatku

Penang, 
jam 1.55 tengahari 
28/12/2013

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

kehadapan sahabatku yang kusayangi kerana Allah, saudari Azila Sahman yang berada jauh daripada jasadku tapi dekat di hatiku....apa khabar hari ini...saya harap awak sihat selalu dan sentiasa berada dalam rahmat dan redha Allah....

tentu awak tertanya-tanya kan kenapa saya menulis surat ini khas untuk awak.... ini sebabnya kerana saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI LAHIR kepada awak....walaupun terlambat 7 hari dari  tarikh yang sebenar....maaf yer sayang.... 

nie ucapan saya untuk awak .....

  SEMOGA AWAK SENTIASA DIBERI KEKUATAN OLEH ALLAH UNTUK MENJADI HAMBANYA YANG TAAT DI MUKA BUMI INI....

SEMOGA ALLAH MEMANJANGKAN UMUR AWAK UNTUK AWAK BERIBADAT  DI BUMI ALLAH INI...

SEMOGA AWAK DIKURNIAKAN KESIHATAN YANG BAIK DAN MEMBOLEHKAN AWAK BERIBADAT DENGAN BAIK

SEMOGA DIBERKATI DI DUNIA DAN AKHIIRAT....

(ALLAHUMMA AMIN)

awak...terima kasih untuk semua kasih sayang yang diberikan....terima kasih untuk semua perhatian dan masa yang telah diluangkan bersama...

semoga awak terus jadi SAHABAT SAYA YANG BAIK..... IAITU SAHABAT YANG APABILA DIPANDANG WAJAHNYA AKAN MEMBAWA SAYA MENGINGATI ALLAH, APABILA MENDENGAR KATA-KATANYA  AKAN MENAMBAHKAN ILMU DI DADA SAYA, APABILA MELIHAT  GERAK GERINYA MEMBUATKAN SAYA SEMAKIN TAKUT DENGAN ALLAH....


SEMOGA ALLAH MEMUDAHKAN SETIAP PERJALANAN HIDUP KITA SEMUA....

SAYANG  AWAK KERANA ALLAH....

JUMPA LAGI DI LEMBARAN AKAN DATANG =) 



yang merinduimu
(                  )
Siti Asmaq Muhammad
* surat ini tidak memerlukan tandatangan *
 

 


السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

 

Malunyer

 ♥♥♥
♥♥
 
Assalamualaikum sahabat-sahabat....

erm....lagi berapa hari kita akan masuk tahun baru kan...Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk meneruskan hidup dan meneruskan perjuangan sebagai seorang guru...

hihih....cakap pasal guru nie..ana nak cerita pengalaman pertama ana berjumpa dengan my hero yang baru.... tahun nie ana dilantik jadi guru kelas.... punyalah berdebar-debar ana nak masuk kelas...maklumlah pertama kali jadi guru kelas....berdebarnya hanya Allah yang tahu....


CIKGU DAN MURID - Miro CornerZ

dengan Bismillah ana mulakan perjalanan sambil mengenggam erat fail dan tatkala disapa ana hanya menganggukkan kepala...ana takut untuk senyum sebab  bagi ana first date ana dengan mereka, ana mesti kelihatan tegas walaupun senyum di bibir xdapat disembunyikan...

sekali apabila ana melangkah dalam kelas, 64 mata memandang ana dan ana mulalah gabra semacam...rasa setiap langkah seperti diperhatikan...atoiiii...hero2...janganlah tengok saya macam tue....

ALHAMDULILLAH....♥♥♥♥♥

di saat diri ana yang tidak terdaya untuk melihat senyuman my hero itu..(macam mana nak teruskan taklimat kerana setiap kali ana cakap dan pandang mereka, mereka hanya senyum sahaja, langsung tidak bebunyi apa2) .datanglah seorang hamba Allah yang merupakan  penolong guru tingkatan untuk kelas ana tue...dialah yang banyak membantu ana untuk menyelesaikan sesi suai kenal untuk hari ini..... 

hihihi....kelakar rasanya....time ana buat lawak pun mereka xgelak...mereka hanya memperhatikan ana seperti baru pertama kali melihat ana...setiap kali ana sebut:

OKEY CLASS......

Terus sunyi sepi kelas tue.... sampaikan kalau  ada orang cicak jatuh pun ana rasa akan bunyi kuat.... hihi..hero2...

Okey semua...nanti ana sambung cerita lagi yer...apappun ana harap my hero tahun nie baik2 lagi....sahabat-sahabat tolong doakan ana dan my hero yer.... (kenapa my hero..sebab my student all boy maaa xde girl...hihihi...)

 
Assalamualaikum ..... ♥♥♥♥♥

Monday, 2 December 2013

bertemu cinta hati

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua.....

Alhamdulillah....anugerah terindah saat Allah temukan ana dengan cinta hati ana.... (opss....jangan fikir cinta hati ana itu kaum lawan jenis ana yer....hihi) ...cinta hati ana nie ialah sahabat baik ana...yang sentiasa bersabar dengan segala tindak tanduk dan sentiasa menasihati dan menegur ana.....

sebenarnya dah lama ana berpisah dengan cinta hati ana nie....ataupun ana panggil dia cik angin...kenapa cik angin? sebab dia sangat sukakan angin.... kami berpisah saat kami menghabiskan pengajian di UPSI pada tahun 2012.... namun dalam keadaan yang terpisah itu kami masing-masing mesej dan bertanya khabar.... last kami jumpa ialah bulan 4 tahun nie....di putrajaya....

erm...apabila masing2 dan begelar cikgu, cik angin ana nie sangat lah sibuk, ana call xpernah angkat....pernah satu ketika tue dalam sebulan kami langsung tidak berbicara...setiap kali mesej dia sentiasa membisikkan kata-kata sabar untuk ana dan perantara cinta kami pada saat itu  ialah doa kepada Allah....

DAN PENANTIAN KAMI BERAKHIR APABILA....

cik angin datang penang bersama dengan adik dan anak saudaranya untuk menziarah ana kat sini..... hanya Allah yang tahu betapa gembiranya hati ana untuk bertemu dengan cik angin nie....punyalah teruja dan yang paling best ialah ana dapat membawa dia naik feri....merasai angin yang berhembus....Subhanallah, indahnya ciptaan Allah dan Alhamdulillah di atas pertemuan ini.....


3 hari kami bersama...banyak cerita dikongsi...banyak nasihat yang disisip di hati ... kata-kata rindu yang tidak terluah juga diutarakan saat ini...

sesunguhnya cik angin ana itu sangat prihatin.... hanya Allah tahu betapa ana menyayangi cik angin ana nie....

TASBIH CINTA KAMI


SEMOGA SATU HARI NANTI ANA BERPELUANG UNTUK MELAWAT DIA PULA....ALLAHUMMA AMIN

SEMOGA PERTEMUAN KITA KERANA ALLAH DAN PERPISAHAN INI JUGA KERANA ALLAH...

jumpa lagi semua....

Assalamualaikum

Saturday, 23 November 2013

cool la sayang

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua.....

 

Apa emosi anda untuk pagi ini..... ana harap kita semua berada dalam emosi yang sangat indah kerana sekali lagi diberi peluang untuk menghirup nafas di bumi Allah ini...Alhamdulillah....

pergh...kalau tengok tajuk ana niie macam sentap jer kan ...COOL LA SAYANG ... apa yang nak di coolnyer...xcukup cool lagi ker...perlukan ana masukkan dalam peti sejuk baru nak cool.... hihih....

amboi...macam marah jer...macam marah jer.... ish...xmarah pun cuma kadangkala terasa jer....tapi masa terasa tue cepat2 ana bisikkan cool la sayang...cool la sayang...

mereka xsalah pun...ana yang salah...ana tahu kadang-kadang ana nie terlampau dalam buat status kat FB.... tujuan ana ialah memberi peringatan untuk ana dan antum-antum semua.... dan di FB juga ana buat perkongsian semua kisah gembira ana....

tipulah kalau ana kata ana langsung tiada berita sedih kan...berita yang boleh membuatkan ana menangis....tetapi ADAKAH PERLU STATUS  YANG SEBEGITU DITULIS DALAM FB... NANTI KITA AKAN MENYEBABKAN ORANG LAIN PUN AKAN RASA EMOSI YANG SAMA.... ORANG LAIN AKAN TURUT AKAN BERASA SEDIH...ORANG LAIN JUGA AKAN TURUT MERASA MARAH..... 

contoh : kalau tiba2 ana buat status :

|| Pemandu itu sangat kurang ajar, dia xtengok pun ana yang berada di tepi.... habis basah baju ana||

tentu ramai yang comment : 

pergh...rude giler pemandu tue
kurang ajarnya
kesiannya awak
kalau jumpa awak simbah jer air kat dia..biar dia rasa...

TENGOK...
 banyak sebenarnya kesan negatif kalau kita asyik merungut di status FB... kita akan membuatkan pembaca pun rasa aura negatif itu


INI SEMUA TAK AKAN MEMATAHKAN ANA UNTUK BERKONGSI KEGEMBIRAAN DENGAN SEMUA..... WALAUAPAPUN KATA MEREKA... SETIAP KATA ORANG TERHADAP KITA MERUPAKAN TEGURAN DARIPADA ALLAH...AMBIL YANG BENAR DAN YANG MANA RASA ADA UNSUR CEMBURU CEPATLAH SAY COOL LA SAYANG....SEBAB BILA KITA PANGGIL HATI KITA SAYANG....PERKATAAN ITU AKAN CEPAT MERESAP DALAM HATI KITA...

KALAU XPERCAYA CUBALAH....

JUMPA LAGI...

ASSALAMUALAIKUM


Monday, 18 November 2013

kereta idaman

Assalamualaikum semua....

Alhamdulillah hari nie masih diberi peluang untuk menghirup udara dan diberi kesempatan untuk meneruskan hidup.... Alhamdulillah itulah nikmat yang paling besar.... agak-agak macam mana lah kalau esok kita sudah xboleh bangun.... erm.... takut kan nak menghadapi mati tapi mati itu tetap pasti....

okey...pasal mati tue, nanti ana bincang lain kali.,... hari nie ana nak bercerita tentang kereta idaman... ana ada satu kereta idaman...yang ana sangat berhasrat untuk mempunyai kereta ini...erm...cuba teka  ana nak kereta apa..... 


hahh...xdapat teka.... okey...okey ...jom layan gambar  kereta impian dan idaman ana ialah :



 



 

hahaha... ini lah kereta idaman ana.... vios...harap suatu hari nanti ana dapat beli kereta ini sebab dulu ana pernah janji dengan ibu ana untuk beli kereta ini.... hasil titik peluh ana, ana nak beli ini... dia hanya tersenyum mendengar janji dariku....
 
semoga satu hari nanti vios merah menjadi milik ana...Allahumma Amin..... kenapa ana nak beli kereta nie....ceritanya bermula 5 tahun yang lepas bila kami berdua naik kereta vios emak saudara ana...

mek ~ eh, selesanya kereta nie (first time mak ana comment pasal kereta..sebelum nie xpernah dia cakap apa2 pasal jenis kereta lain)

ana ~ mek suka ker...nanti ana beli satu deh (jawab ana dan pada saat itu ana terus simpan impian nak beli kereta ini...ana rasa mek ana suka kereta nie)

mek ~ suka berangan betul anak mek yang sorang nie (jawabnya sambil mencuit hidungku...dia betul2 tahu dengan perangai ana)

ana ~ eh...dok la mek...ana memang nak beli ko mek nie... tapi tunggu ana ada duit dulu la...ana janji ana akan belajar sungguh-sungguh dan cari kerja yang baik... (jawab ana sambil memeluk tangannya)

TERJADILAH  SATU JANJI SEORANG ANAK BUAT IBUNYA.... JADI SUATU HARI ANA AKAN MILIKI KERETA INI.... 

doakan semoga ana dapat beli kereta nie yer sahabat-sahabat.....

okey lah...jumpa lagi...

ASSALAMUALAIKUM....



Saturday, 9 November 2013

hati yang tersakiti


Assalamualaikum semua....

apa khabar hari nie..... ana harap semua sahabat ana diberi kesihatan yang baik dan paling penting ialah setiap hari kita bersyukur dengan kurnian Allah kepada kita.... banyak kurnian Allah pada kita kan...

erm..hari nie ana nak bercerita dengan sahabat tentang hati yang tersakiti.... hati siapa yang tersakiti itu....hati ana...hati antum... atau hati siapa ??

hihii... kalau ana tulis maksudnya hati ana la yang tersakiti.... (agak2...siapa yang menyakiti hati ana nie kan) cuba teka siapa yang sakiti hati ana...cepat...ada yang dapat teka.....hihihi....

ana insan biasa
tahu rasa sedih..rasa gembira..rasa seronok....

ana akan rasa seronok bila dapat menggmbirakan orang...
ana akan rasa sedih bila ada orang yang tidak pandai berterima kasih

sungguh....ana xtipu....
ana akan rasa sedih bila ana dah tolong orang, orang tue langsung xucapkan terima kasih....

ana bukan mengungkit...
tapi ungkapan itu sangat bermakna untuk ana....

Allahurabbi...sedihnya..... 


Allah....Allah...Allah....

::: sabar sayang... kuatkan hati... ikhlaskan hati.... redakan hati ::::

CUBA KUATKAN HATI UNTUK MENERIMA SEMUA INI...... 

WALAUPUN BUKAN SENANG...ANA KENA KUAT....


|| hidup nie indah sayang....jangan bazirkan dengan air matamu.... ||


KEMBALI SENYUM....


ALHAMDULILLAH.... 


Okey....jumpa lagi semua....  Assalamualaikum....


Friday, 1 November 2013

usik mengusik


Assalamualaikum semua..... 

apa khabar sahabat-sahabat ana semua...semoga semuanya terus sihat dan diberi keberkatan umur untuk hari ini.... Alhamdulillah..masih lagi dapat meneruskan hidup untuk pagi ini dan semoga pagi ini berjalan dengan lancar.....

DIALOG PAGI TADI......

kak teh ~ Hello..Assalamualaikum.. nie Puan Sanah Ismail ker

mek ~ Waalaikumusalam...yer nie Puan Sanah Ismail bercakap (mek ana nie layan pulak...makin menjadi-jadi la lepas nie..tergelak besar kami berdua...kompem abah jeles lepas nie.)

Kak teh ~ Puan Sanah nie macam baru bangun tidur jer (kata ana sambil mengerling jam di sisi, dan terus ketawa)

mek ~ yer la.... penat sudah 2 hari xtidur la ( jawab mek ana sambil gelak kecil..mungkin lucu dengan persoalanku...)

kak teh ~ alolololo...pergi mana sampai 2hari xcukup tidur nie Puan Sanah..... (tanyaku lagak seorang pegawai)

mek ~ sekarang nie saya busy sikit....ada urusan kena setel... nak harap cik siti asmaq tolong memang xla...sebab duduk jauh kan

kak teh ~ amboi sentap kak teh mek.... kija gapo yang busy sgt tue.... (tanyaku prihatin....)

mek ~ (mulalah panjang lebar dia bercerita.... perbualan diselang-seli dengan kata-kata nasihat)

:: HAMPIR 20 MINIT KAMI BERBUAL , SERONOKNYA...RINDU TERUBAT JUA :::

|| tentu semua ibu macam tue kan...penuh dengan kata nasihat buat anak-anaknya..... sesunguhnya kasih sayang mereka terhadap kita sangatlah banyak.....cuba kita fikir adakah kasih sayang kita terhadap mereka pun begitu.... ||

ana dengan mek dan abah sangat suka main usik mengusik..... itu cara kami untuk meraih nikmat berkeluarga...walaupun mereka jauh dari ana, ana tetap rasa mereka dekat dengan ana kerana mereka berdua mempunyai kedudukan istimewa di hati ana.....

SEMOGA KITA SEMUA JADI ANAK YANG SOLEH DAN SOLEHAH YER...YANG SENTIASA MENDOAKAN MEREKA.....




Assalamualaikum.... Al- Fatihah......

Monday, 28 October 2013

Alhamdulillah


Assalamualaikum sahabat-sahabat ana semua...

Alhamdulillah...hari ini ana sangat bersyukur.... agak-agak kenapa ana sangat gembira hari ini... hal ini kerana :
1) ana dapat meneruskan hidup lagi...

2) ana dapat berbual dengan abah ana tadi...Alhamdulillah...kesihatannya semakin bertambah baik...dan yang paling menggembirakan ana lagi..abah dah tak perlu telan ubat lagi.... seronoknya....

3) hari ini juga laptop ana dah siap dibaiki.... dalam 250 jugak la habis tapi xperlah..mungkin  sebab ana kurang bersedekah jadi Allah guna cara macam nie... hihihi.... 

itu sahajalah buat permulan lap top yang baru dibaiki nie..nanti ana sambung lain kali pula...banyak perkara nak dikongsi nie.... 

okey semua..

Assalamualaikum.... 

Saturday, 5 October 2013

teguran daripada sahabat....


Assalamualaikum semua....

Apa khabar hari nie... ana harap semuanya berada dalam keadaan yang baik dan semoga hati kita juga baik yer... sama2 jaga diri yer semua....

okey...dah lama ana xupdate blog ana nie...sekejap rajin sekejap xrajin untuk update.... bergantung pada diri dan semuanya atas izin Allah.... kalau Allah izinkan diri ini menulis maka ana tulislah.... 

stop merewang yer..... sekarang ana nak becerita tentang teguran daripada seorang sahabat ana... tegurannya bertulis : 

Pompuan-pompuan.. Baca ni. Ikut sama2.

-Tudung labuhnya depan sampai pinggang (minimum). Belakang, tepi labuh tudung jaga.
- Pakai lengan panjang dan labuh juga baju yang dipakai. No jarang, kecik, singkat, membungkus badan.
- Seluar pn sama la syaratnya. Jangan jarang, jangan ketat, jgn pendek dll jangan. Legging2 xboleh. ( kalau boleh pakai kain la xnmpk bntuk kaki.
- Pkai stoking. Kalau malas ke xde stoking, pakai kasut boot yang phua chu kang tu.

: ini bukan soal alim ke ape. Tapi soal syurga atau neraka. Fikirkn 

jangan jeles okey.... nampak sahabat ana tue sayang sangat kat ana dan juga sahabat-sahabatnya yang lain kerana dia sentiasa memperingatkan kita untuk terus berada di jalan Allah.....

sahabat yang baik ialah sahabat yang sentiasa memperingatkan sahabat nya untuk sama-sama meraih syurga dan redha Allah ....

ana sangat sayang sahabat ana nie.... semoga diprmudahkan pertemuan kami berdua... Alhamdulillah kami dipertemukan oleh Allah untuk sama-sama berjalan di tali Allah..... 

dan 

kerana sayang ana  pada sahabat-sahabat yang lain ana nak sebarkan kat blog pula...sama2 kita menutup aurat yer sayang.... kalau kita buka aurat, bukan kita jer yang berdosa... ayah kita, adik beradik kita dan juga orang yang melihatnya..... 

 

okey semua.... jumpa lagi... ingat...jaga diri ...jaga hati.... dan jaga penampilan..

Assalamualaikum...