Thursday 9 May 2019

Bolehkah kita bersalam ?

Alhamdulillah

Masih diberi kesempatan untuk menyambut Ramadan yang baru mendatang. Semoga Ramadan kali ini lebih baik dari sebelumnya.

Sebelum melangkah masuk ke masjid, aku terlihat sekelompok kanak kanak sedang tersenyum dan dari jauh aku terdengar mereka sedang ketawa. Entahlah bercerita tentang apa namun begitulah dunia kanak kanak. Penuh dengan keceriaan dan senyuman.

Tatkala aku mendekat, berdiri seorang budak lelaki.

" Assalamualaikum cikgu, nak salam " Alahai comel pula awak ini sayang. 

"Waalaikumusalam. Sekejap lagi kita salam boleh sayang ? " Cikgu ada wuduk lagi ini. Aku bukan menolak namun tiba tiba aku macam terfikir budak ini umur berapa?  batal tak wuduk aku kalau salam dengan dia? boleh ker aku salam dengan dia?

Aku sendiri tidak pasti berapa umur dia. Aku rasa macam aku kenal dia sudah lama. Sudah dekat 6 tahun rasanya. Cuma kami jumpa sewaktu bulan puasa sahaja. Zaman dia kecil kecil dulu, aku selalu salam dengan dia dan cubit pipinya. 

Allahurabbi. Saat itu, sebak mula bertandang memikirkan ilmu agamaku yang sangat cetek itu. Terasa mahu mengalir air mata menatap sepasang mata yang masih lagi menghulur tangan. Lantas dengan botol air di tangan, aku lalukan di atas bahunya seperti mengusap memohon pengertian darinya dan saat aku melihat dia kembali tersenyum aku pun tersenyum padanya. 

" Nanti ya sayang. Kita pergi solat dulu. Selepas itu baru salam cikgu " mengangguk dirinya lantas ditinggalkan kawannya yang sedang ketawa saat aku mengatakan aku berada dalam keadaan berwuduk itu untuk masuk ke dalam masjid. 

Sambil dia pergi aku pun melangkah masuk ke dalam masjid membawa satu persoalan yang sangat besar dalam diri. Persoalan yang kalau aku tidak berubah sekarang, aku masih akan berada di takuk lama. 

Semua ini izin dari Allah. Allah menegur dengan pelbagai cara. Semoga aku berbuat sesuatu dengan kecetekan ilmu yang aku ada ini. Mohon doa dari kalian wahai sahabat yang baik. Ilmu agama ini kena cari dan mesti berguru. Baru ada keberkatan.

Jumpa lagi

Assalamualaikum 


No comments:

Post a Comment

Rindu Itu Memenatkan

😢😢 Aku rasa sedih.  Aku rasa pilu. Aku rasa rindu. Aku rasa letih. Saat ini aku rasa biarlah aku pejamkan mata dan bermimpi utuk balik ke ...