MulaKan HARI mu DEngAN

Photobucket

Saturday, 26 November 2011

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤
 
puisi untukmu sahabat : 
 
wahai sahabat......
 
dalam kita melangkah menuju ke akhirat...
 
sama2 lah kita berfikir dan mengingati tujuan asal kita
 
dijadikan untuk ALLAH 
 
indahnya persinggahan sementara ini.....
 
:::::::::::::::
::::
 
sahabat...
 
jagalah hati yang dianugerahkan oleh ALLAH ini...
 
"carilah hatimu sewaktu membaca AL-Quran....
 
jika tidak kau temui carilah hatimu ketika mengerjakan 

solat....

jika kau tidak temui carilah hatimu ketika duduk tafakur 
 
mengingati mati.....

jika tidak kau temui juga, berdooalah kepada ALLAH

UNTUK HATI YANG BARU....
 
♥.♥.♥.♥.♥.♥..♥.♥.♥.♥.♥.♥. 
♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥..
♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.
♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.
♥.♥.♥.♥.♥.♥.
♥.♥.♥.♥.
♥.♥.♥.
♥.♥.
       ♥.        

Friday, 25 November 2011

perMata hatiku

ASSALAMUALAIKUM SEMUA


ALHAMDULILLAH,,hari nie diberi kesempatan oleh ALLAH untuk menulis dan sekali lagi menarikan tangan di atas laptop dan membentuk satu tulisan hati yang boleh dibaca untuk sahabat2 semua.....

heheh....mengarut jer itu semua......sahabat-sahabat macam mana sekarang???adakah sihat ataupun terlantar sakit ataupun mempunyai seribu maslah....walau apapun yang berlaku kita kena ingat ALLAH dan sentiasa bersyukur pada ALLAH di atas setiap yang diberikan kepada kita......

hari nie ana nak bercerita tentang permata hati ana iaitu keluarga ana.......bila bercerita tentang keluarga nie tentu semua orang tersenyum ceria kan sebab semua orang ada keluarga masing2...sama2 lah macam ana...

berkat perkahwinan abah dan emak maka mereka berdua di anugerahkan 10 orang anak dan dalam keluarga ana nie..ana anak yang ke  lapan.....heheehe.....macam2karenah ana kalau kat rumah tapi apapun ana tahu yang semua orang sayangkan ana....heheeh(perASaan sEDIkit)...

Di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah diciptakan-Nya untuk kalian isteri-isteri dari diri kalian sendiri—supaya kalian cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan-Nya di antara kalian rasa kasih sayang.  Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” [ Surah ar-Rum [30]: 21]

ALHAMDULILLAH......

daripada ayat tue menunjukkan emak ana diciptakan untuk abah ana dan daripada rumahtangga yang dibina tue membuatkan kedua-dua mereka saling memerlukan dan berkasih sayang.....abah ana seorang yang penyayang...sentiasa ada bersama-sama dengan ana di saat ana susah dan senang....ana sayang abah....ana sayang emak..ana sayang semua....tanpa mereka semua siapalah ana nie...

*situasi seorang anak yang berselimut dan terbaring*

abah~eh!!!kenapa nie...deman kuro ker?

anak~deman lah abah...panas nie(bagitahu si anak sambil menunjukkan dahi yang panas)

abah~nak pergi klinik tak???(tanya si abah sambil duduk dan memegang dahi si anak)

anak~xnak la..nanti kena cucuk(ujar si anak sambil memejamkan mata)
abah~rehat la dulu..mai cnie abah temankan( terus duduk di sisi anaknya dan memangil si emak untuk membawa ubat)

abah~telan ubat nie (pujuk si abah sambil meletakkan kain sejuk di dahi)

anak~okey abah (ujar si anak dan terus menyambung lena)

**sedar2 si anak melihat si abah masih lagi duduk dan memandangnya***


begitulah pengorbanan abah ana......kalau ana sakit abah dan emak akan kalut sebab ana nie sangat susah untuk deman...tapi kalau deman memang terusk sangat.....

ALHAMDULILLAH....TERIMA KASIH YA ALLAH DI ATAS ANUGERAH INI.....

SEMOGA SUATU HARI NANTI ANA AKAN DAPAT BALAS JASA MEREKA INI.....

jom sama2 kita bermuhasabah diri dan tekadkan diri untuk buat yang terbaik kepada KELUARGA KITA......

 
♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥. 
♥.♥.♥.♥.♥.♥..♥.♥.♥.♥.♥.♥. 
♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥..
♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.
♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.♥.
♥.♥.♥.♥.♥.♥.
♥.♥.♥.♥.
♥.♥.♥.
♥.♥.
♥.      

gigIHNYa sEMut

ASSALAMUALAIKUM SAHABAT-SAHABAT SEMUA.......

ALHAMDULILLAH...hari nie ana rasa sedikit bersemangat walaupun ada lagi perkara yang bersisa di hati ana...tapi xperlah ALLAH nie kan perancang yang terbaik...maka ALLAH tahu apa yang terbaik untuk ana....jadi sebelum ana bercerita tentang semut yang baik...ana nak tanya dulu sahabat2 nie kenal tak semut.....hehehe....macam lucu jer pertanyaan tue kan....okey jom kiter tengok gambar semut jap...

 



✿♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥✿♥♥♫•.¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥✿…......☆♥.....☆♥.........
 
ceritA nie berlaku sewaktu zaman Nabi Sulaiman..... 

NABI SULAIMAN AS DAN SEEKOR SEMUT

Kerajaan Nabi Sulaiman AS dikala itu sedang mengalami musim kering yang begitu panjang. Lama sudah hujan tidak turun membasahi bumi. Kekeringan melanda di mana- mana. Baginda Sulaiman AS mulai didatangi oleh umatnya untuk dimintai pertolongan dan memintanya memohon kepada Allah SWT agar menurunkan hujan untuk membasahi kebun-kebun dan sungai-sungai mereka. Baginda Sulaiman AS kemudian memerintahkan satu rombongan besar pengikutnya yang terdiri dari bangsa jin dan manusia berkumpul di lapangan untuk berdoa memohon kepada Allah SWT agar musim kering segera berakhir dan hujan segera turun.


Sesampainya mereka di lapangan Baginda Sulaiman AS melihat seekor semut kecil berada di atas sebuah batu. Semut itu berbaring kepanasan dan kehausan. Baginda Sulaiman AS kemudian mendengar sang semut mulai berdoa memohon kepada Allah SWT penunai segala hajat seluruh makhluk-Nya. "Ya Allah pemilik segala khazanah, aku berhajat sepenuhnya kepada-Mu, Aku berhajat akan air-Mu, tanpa air-Mu ya Allah aku akan kehausan dan kami semua kekeringan. Ya Allah aku berhajat sepenuhnya pada-Mu akan air-Mu, kabulkanlah permohonanku", do'a sang semut kepada Allah SWT. Mendengar do'a si semut maka Baginda Sulaiman AS kemudian segera memerintahkan rombongannya untuk kembali pulang ke kerajaan sambil berkata pada mereka, "kita segera pulang, sebentar lagi Allah SWT akan menurunkan hujan-Nya kepada kalian. Allah SWT telah mengabulkan permohonan seekor semut". Kemudian Baginda Sulaiman dan rombongannya pulang kembali ke kerajaan


Tengok....betapa mulia hati SEMUT ini....

adAkah kita boleh jadi semulia SEMUT INI.....


fikir-fikirkan

 

....  .