Saturday, 16 April 2016

...Jalur Bahagia...

Itulah topik yang saya baca dalam buku solusi isi 89....

saya cukup setuju bila dia tulis 

||Hidup ini bukan satu pertandingan ||

yesss..... betul tuee...pertandingan untuk merebut kebaikan okeylah sebab itu membawa kebaikan kepada kita semua...namun berapa orang yang merebut kebaikan nampak macam banyak yang merebut kepada keduniaan sahaja.... 

awak tak percaya ek?

percayalah..betul saya cakap...meh sini saya tulis sedikit yang selalu kita tengok :

1) kita tengok kawan kita kawin, kita pun nak kawin sedangkan kita nie masih kosong tentang ilmu rumahtangga..ilmu memasak..ilmu menjahit dan lain lain... (ish, ini tiada masalah la..bukan dia nak kawin dengan chef kan) tentu itu terlintas di fikiran kita kan...namun kita kena ingat...masa kawin tue kita dh sedia ke untuk menerima kekurangan diri kita...adakah kita bersedia untuk ditegur oleh suami..adakah kita bersedia untuk menyenangkan hati semua.....

2) kawan beli kereta baru...kita pun mengigil nak kereta baru....kita pun pergi kedai tempah satu kereta baru...sedangkan kita langsung tidak melihat poket kita yang nipis atau tebal...

3) jiran beli perabot baru, kita pun bergegas ke kedai untuk beli perabot baru  sedangkan kat rumah tue tak tahu dah nak letak kat mana perabot itu.... 

hihihi...banyak lagi la awak contohnya...

cuma saya nak tanya la...kenapa kita buat semua itu...kita tak boleh tiru orang kerana jalur bahagia kita berbeza... Allah anugerahkan kita jalur bahagia berbeza...kebahagian kita itu terletak pada hati kita..andai hati kita redha dengan nikmat Allah yang ada...InsyaAllah kita akan merasa bahagia di dunia yang hanya sementara ini....

ada orang bahagia bila makan mahal-mahal...ada orang bahagia bila makan bersama keluarga walaupun berlauk nasi dan telur kicap sahaja

ada orang bahagia dapat melancong ke luar negara...ada orang bahagia dengan membawa keluarga ke sungai belakang rumah sahaja

ada orang bahagia bila boleh naik kereta mahal..ada orang bahagia bila bawak kereta biasa tapi didalam kereta mereka boleh ketawa bahagia dan kadang kala menyanyi bersama anak...

TENGOK

bahagia itu milik semua orang....dan jalur kebahagiaan itu berbeza antara satu sama lain....

selamat menikmati kebahagiaan...jangan merungut dengan nikmat orang lain...nikmati nikmat yang kita ada

jumpa lagi...

Assalamualaikum...


Friday, 15 April 2016

mimpi kelakar

mimpi..

mimpi itu mainan tidur tapi sesekali saat mimpi itu bermain di fikiran aku boleh ketawa melekek lekek sebab memang kelakar mimpi semalam....

mimpi tentang along dan angah....

aku pun tak sangka aku boleh  mimpi tentang dua orang kanak-kanak...satu aku panggil along dan satu lagi aku panggil angah....

paling best bila aku dengar suara comel mereka 

" mama, acik nie nak panggil apa " aku lihat mereka menuding jari pada kawanku yang sangat rapat dengan aku...

selepas memberi tahu nama panggilan terus mereka pergi salam dan dari bibir mereka kedengaran

 "acik Juli, acik Juli"

lepas tengok kanak-kanak tue tersenyum aku pun tersedar dari tidur dan aku rasa saat itu aku pun tersenyum kerana aku rasa pengalaman yang menarik sangat....

apapun...

itu hanya mainan tidur....sebab aku lebih  suka panggilan ibu.... tak kan tiba tiba anak aku panggil mama kan...syaitan syaitan..pandai kau mencucuk jarum ke dalam hati manusia kan...dush dush...tumbuk kamu.... 

hihihi**** hihihii

part lagi best bila aku bercerita dengan kak juli tentang mimpi itu dan aku keluarkan statment...

" kak ju, saya rasa saya  kahwin dengan duda anak 2 ko..sebab saya dapat anak yang sudah besar tue"

bergegar kereta kerana gelak kami yang kuat itu....  hihihi...aku nie benda macam nie pun boleh bergurau...berat nanang sungguh la.... =D

|| Apapun urusan jodoh ini ketentuan Allah.....kalau tak jumpa di dunia nie InsyaAllah ada bahagian kami berdua  diakhirat nanti....buat masa ini Allah bagi ruang untuk kami bercinta dengan Allah...mengorbankan sedikit kesenangan untuk keredaan Allah ||

:: Moga Dipermudahkan Oleh Allah ::

p/s : Mimpi jangan dilayan, kalau dilayan boleh merosakkan hati ....

Sunday, 3 April 2016

Peranan Tudung

Maaf yer kalau tulisan ini menganggu ketenangan diri kamu semua yer....

sebenarnya aku terpanggil untuk menulis selepas melihat satu video yang menjadi viral dalam kalangan kawan2 FB ku...lantas aku pun menonton dengan penuh sifat ingin tahu....

semasa menonton video itu yang keluar dari mulut aku ialah  :

" eeeyyyyy...bakpow gitu nya....tudung tue bagi free ko? "

sayang2 semua kenapa perlu bersesak ini untuk sehelai tudung.... malu la kalau orang tengok...berebut rebut antara lelaki perempuan tanpa menghiraukan larangan agama...kita nie kan kalau laki perempuan duduk dekat2 pun tak boleh..apatah lagi duduk macam gitu kan....

pakai la tudung apa2 pun kakak kakakku sekalian....

sebab kita nie memang dah cantik pun...bukan sebab tudung tue kita nampak cantik kakak dan adik sekalian...saya pakai tudung akel biasa jer tapi student sentiasa cakap

" cikgu, u nie comel la "

see....

peranan tudung sebenarnya ialah untuk menutup aurat.....bukannya membuka aurat ....jangan berbangga andainya anda memakai tudung yang berharga  seribu tetapi bentuk dada anda menyerlah,...bila kaum hawa seksi kaum adam pun terseksa tau... kalau tak percaya try tanya laki masing-masing....yang xde laki cuba tanya kawan-kawan lelaki....

confirm dia jawab YESSSS...SAYA TERSEKSA.....

 jadi..jagalah diri wahai sahabat-sahabat semua....

dimana pun kita berada...jagalah agama...jangan rosakkan agama...kerana ramai orang memperhati perangai kita....biarlah setiap tindak tanduk kita mencerminkan keindahan islam dan menjadi asbab untuk menarik orang ramai untuk memeluk agama islam.