MulaKan HARI mu DEngAN

Photobucket

Saturday, 16 April 2016

...Jalur Bahagia...

Itulah topik yang saya baca dalam buku solusi isi 89....

saya cukup setuju bila dia tulis 

||Hidup ini bukan satu pertandingan ||

yesss..... betul tuee...pertandingan untuk merebut kebaikan okeylah sebab itu membawa kebaikan kepada kita semua...namun berapa orang yang merebut kebaikan nampak macam banyak yang merebut kepada keduniaan sahaja.... 

awak tak percaya ek?

percayalah..betul saya cakap...meh sini saya tulis sedikit yang selalu kita tengok :

1) kita tengok kawan kita kawin, kita pun nak kawin sedangkan kita nie masih kosong tentang ilmu rumahtangga..ilmu memasak..ilmu menjahit dan lain lain... (ish, ini tiada masalah la..bukan dia nak kawin dengan chef kan) tentu itu terlintas di fikiran kita kan...namun kita kena ingat...masa kawin tue kita dh sedia ke untuk menerima kekurangan diri kita...adakah kita bersedia untuk ditegur oleh suami..adakah kita bersedia untuk menyenangkan hati semua.....

2) kawan beli kereta baru...kita pun mengigil nak kereta baru....kita pun pergi kedai tempah satu kereta baru...sedangkan kita langsung tidak melihat poket kita yang nipis atau tebal...

3) jiran beli perabot baru, kita pun bergegas ke kedai untuk beli perabot baru  sedangkan kat rumah tue tak tahu dah nak letak kat mana perabot itu.... 

hihihi...banyak lagi la awak contohnya...

cuma saya nak tanya la...kenapa kita buat semua itu...kita tak boleh tiru orang kerana jalur bahagia kita berbeza... Allah anugerahkan kita jalur bahagia berbeza...kebahagian kita itu terletak pada hati kita..andai hati kita redha dengan nikmat Allah yang ada...InsyaAllah kita akan merasa bahagia di dunia yang hanya sementara ini....

ada orang bahagia bila makan mahal-mahal...ada orang bahagia bila makan bersama keluarga walaupun berlauk nasi dan telur kicap sahaja

ada orang bahagia dapat melancong ke luar negara...ada orang bahagia dengan membawa keluarga ke sungai belakang rumah sahaja

ada orang bahagia bila boleh naik kereta mahal..ada orang bahagia bila bawak kereta biasa tapi didalam kereta mereka boleh ketawa bahagia dan kadang kala menyanyi bersama anak...

TENGOK

bahagia itu milik semua orang....dan jalur kebahagiaan itu berbeza antara satu sama lain....

selamat menikmati kebahagiaan...jangan merungut dengan nikmat orang lain...nikmati nikmat yang kita ada

jumpa lagi...

Assalamualaikum...


No comments:

Post a Comment