MulaKan HARI mu DEngAN

Photobucket

Monday, 25 February 2013

sayangi mereka

Assalamualaikum semua.... hari nie ana terpanggil untuk menulis tentang kedua ibu bapa kita... iaitu insan yang sangat bermakna dalam diri semua orang yang bergelar anak.....


Alhamdulillah...untuk saat ini ana masih lagi merasa kasih sayang mereka berdua dan ana masih lagi mampu menagih doa daripada mereka.... bagaimanakah agaknya perasaan sahabat kita yang sudah tidak ada ibu dan ayah lagi kan? harapnya mereka tabah dan teruskan berdoa kerana doa anak yang soleh ini akan membantu kedua ibu bapa di alam barzakh nanti.....Al-Fatihah

ana nak berkonsi ayat yang ana baca tadi

:::::: Sekiranya ibu bapa anda bukan dikategorikan sebagai ibu bapa penyayang, anda masih perlu menghormati dan bersopan santun dengan mereka. hal ini kerana, mereka sentiasa menyayangi anda. hanya mereka tidak pandai menunjukkan kasih sayang mereka itu dengan perbuatan atau percakapan :::::

kalau tengok tue agak-agak faham tak?

ana harap kalian faham...dan sebar-sebarkanlah sebab tidak semua ibu bapa mampu memeluk dan mencium anak mereka seperti orang lain kerana mereka dulu tidak pernah dibuat demikian...dan kadangkala kepenatan mereka bekerja membuatkan mereka  terlupa untuk memperlakukan demikian kepada anak-anaknya... 

apabila mereka tidak menciummu, tidak membelaimu janganlah kamu merasaakan diri kamu tidak bertuah seperti sahabatmu yang lain kerana setiap ibu bapa sayangkan anaknya dan pendekatan mereka sahaja yang berbeza...... ada ibu bapa yang selesa berleter menasihati anaknya, ada yang lebih suka bekerja kuat untuk membuktikan sayangnya......dan ada yang hanya mampu berdoa untuk membuktikan sayangnya padamu....

contoh ana sendiri pun... ibu bapa ana kerja sebagai penoreh getah dan kepenatan mereka membuatkan kadang kala mereka terlupa untuk memeluk dan mencium ana dan adik beradik yang lain setiap kali mereka hendak keluar mencari rezeki.... namun ana dan yang lain akan meluru ke arah mereka dan cakap CIUM SIKIT BOLEH???

Hihihihi...mesti pelik kan dengar permintaan macam tue tapi itulah yang kami semua lakukan...dan Alhamdulillah.... kami rasa tenang dalam pelukan mereka....

SAYANGILAH IBU BAPA... KERANA HILANG MEREKA TIADA PENGANTI......JANGAN SESEKALI MENYAKITI DAN MELUKAI MEREKA....TANPA MEREKA SIAPALAH KITA...

KEGEMBIRAAN MEREKA ADALAH KEPUASAN ANA....

INSYA-ALLAH.......

 






JUMPA LAGI

ASSALAMUALAIKUM

Alhamdulillah

Assalamualaikum semua....

apa khabar

Sihat  ker??

Ana harap semua sihat dan ana sendiri pun Alhamdulillah sihat dan masih mampu meneruskan hidup seperti biasa tetapi harapnya makin indah dan terus indah....

erm..hari nie ana nak bercerita tentang kerja baru ana di bahagian penerbitan nie...Alhamdulillah ana sangat teruja berada dalam team nie... sangat teruja ana diberi amanah untuk membelek kamus dewan yang selalu ana impikan untuk memilikinya....


sebagai bakal penulis (ecececeh....berlagaknya ) ana rasa macam best sangat sebab dalam kamus dewan nie banyak yang ana pelajari... walaupun hanya mencari makna namun ianya mampu untuk membuatkan ana tersenyum kepuasan....

Kamus .. Kamus...suatu hari nanti kamu akan kumiliki jua.....

wahai sahabat-sahabat...sementara masih ada masa nie tuntutlah ilmu jangan nanti kamu akan rugi.....


itu saja.... jumpa lagi

Assalamualaikum....

Thursday, 21 February 2013

indahnya jumaat

Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian.....

apakah status anda di hari nie? diharapkan di hari mulia dan pagi yang indah nie kita  semua diberikan peluang oleh Allah untuk teruskan hidup dengan keredaanNYA......

erm... hari nie ana nak bercerita tentang jumaat yang indah....

semuanya indah hari nie.....

pemandangan yang indah

perjalanan yang  indah

makan pagi yang indah (walaupun sedikit pedas..hihih)



okey2...nak sambung kerja nie......

masih ada lagi kerja xsiap..... hehehe....nak senyum jer hari nie....


 




okey2...Assalamualaikum....

Monday, 18 February 2013

Bahasa Inggeris

Assalamualaikum sahabat-sahabat  semua....

kejap ada kejap xde...dah macam chocalte chipsmore pula....... tapi chipsmore xperla boleh makan tpi kalau ana tentu xboleh makan kan.... hehehe.....

Alhamdulillah...hari nie ana panjatkan kesyukuran kerana masih lagi bernyawa dan menjalankan tugas sebagai hamba Allah di hari ini... moga setiap umur yang diberikan oleh Allah ini digunakan pada jalan yang sepatutnya...

erm...hari  nie ana ada interview... punyalah ana berdebar...habis zikir ana baca namun xhilang juga semua debaran di hati ana nie....bila tengok jer pintu dibuka memang rasa berdebar sangat sebab tunggu nak diinterview ini...huhuhu..... n then tibalah masa untuk ana diinterviw dan yang paling best soalan peertama yang ditanya ialah



"your english very kelantanis ek?"


ana apa lagi masa dapat soalan tue terus la ana gabra dan tetaplah seperti diduga sepanjang interview itu ALL IN ENGLISH.....

huhhuh....terasa begitu susah untuk ana mengeluarkan bicara-bicara yang mampu memberi keselesaan kepada telinga dan hati penemuduga......mulut ana nie tersa susah jer nak berbicara.... 2la, kalau dulu ana rajin belajar bahasa inggeris kan xde la jadi macam tadi...

habis interview jer berlumba-lumba air mata mengalir...... hahaha...xsabar kot.... kadang-kadang ana sendiri pun xfaham kenapa ana menangis seketika....cengeng betul la....

apapun ana harap ada rezeki yang telah Allah tetapkan untuk ana.....

Insya-Allah rezeki ana dan kawan-kawan ada..... Allahumma Amin...

::jadi, THE MORAL OF THE STORY :-

+ U MUST LEARN ENGLISH...DONT LAZY-LAZY OK....FOR THE FIRST TIME ITS SO HARD TO MAKE URSELF CONFIDENT TO WROTE OR SPEAKS ENGLISH....BUT U MUST TRY +


JUMPA LAGI....ASSALAMUALAIKUM




Thursday, 14 February 2013

soalan cepu cemas....

assalamualaikum sahabat-sahabat semua....

seminggu bersarang blog ana nie kerana baru-baru nie ana balik kampung dan kat kampung ana xde line untuk update blog mahupun status fb ana sendiri pun... jadi bila ada kat sini ana manfaatkan dengan melayari blig-blog sahabat ana....

Alhamdulillah...hati yang rapuh menjadi kuat apabila membaca kata-kata bersemangat daripada kawan-kawan semua...terasa betapa besarnya anugerah yang dikurniakan oleh Allah ini.....

Tengah-tengah ushar blog ana terbaca artikel dalam blog nie

http://ptssrapi.blogspot.com/2012/09/adab-sebelum-tidur-sunnah-rasulullah.html

ternyata soalan-soalan cepu cemas yang diberikan ini mampu membuatkan ana terfikir balik tentang apa yang biasanya kita buat sebelum kita tidur...


JOM UBAH DIRI....

Thursday, 7 February 2013

kematian 2

Assalamualaikum wahai sahabat-sahabat yang ana sayang kerana Allah...

Sekali lagi ana menyeru sahabat-sahabat ana menucapkan Alhamdulillah kerana Allah memberi peluang untuk kita terus bernafas dan membuat perkara yang menjadi tugas sementara kita...... selain itu juga, nafas yang dipinjamkan oleh Allah ini juga menandakan bahawa peluang untuk bertaubat masih dibuka dan teruslah memohon pada DIA.

ana nak sambung, berkenaan dengan kematian kakak ipar ana... hari nie mengambil keberkatan hari jumaat dah juga hari dimana arwah pergi meninggalkan kami semua.... pada waktu subuh pagi sabtu sementara menunggu arwah yang belum dimandikan, dikafankan dan dikebumikan kami semua mengambil wudhuk dan sembahyang subuh berjemaah. selepas subuh berjmaah kami membaca yasin beramai-ramai dan suasana hening pagi itu dipecahkan dengan nada tangisan yang keluar dari anaknya dan dalam masa yang sama ana dapat lihat titisan air mata abang ana. saat itu, kolam air mata yang ana tahan itu mula mencuri keluar dan apabila melihat air mata ana makin kuat tangisan yang keluar daripada mereka....

Allah yang tahu apa perasaan ana waktu itu....sedih yang sangat sedih melihat nasib anak saudara yang kehilangan arwah mamanya disaat mereka ingin membesar di samping orang yang tersayang.....namun air mata itu ana kesat perlahan kerana aa tahu makin ana sedih makin xkuat dan goyahla hati anak-anaknya.

Namun...ana sangat bangga dengan arwah kerana dia pergi mengadai Illahi di saat 2 orang anaknya sudah khatam Al-Quran dan mereka mampu membaca tahlil untuk arwah walaupun mereka baru berumur 12 tahun dan 10 tahun...... Alhamdulillah, ana harapkan perkara itu mempu menjadi bekalan untuk arwah di dunia sana sebelum menuju akhirat.....Allahumma Amin...

Perkara ini membuatkan ana terfikir......

MACAM MANA AGAKNYA KALAU ANA YANG DIAMBIL OLEH ALLAH.....ANA TIADA ANAK YANG SOLEH DAN SOLEHAH UNTUK MENDOAKAN KESEJAHTERAAN ANA DI ALAM KUBUR SANA.......  

JADI BUAT IBU BAPA YANG TELAH DIBERI  PELUANG OLEH ALLAH UNTUK MEMPUNYAI ANAK, MAKA DIDIKLAH PENGHUNI SYURGA DALAM RUMAHMU UNTUK MENJADI YANG SOLEH DAN SOLEHAH.... JANGANLAH TERLAMPAU MENGEJAR KEMEWAHAN DAN KEMERIAHAN HIDUP SEBAGAI ORANG TERKENAL. KERANA DI DALAM ALAM KUBUR NANTI TIADA APA YANG DIBAWA KECUALI HANYA  3 PERKARA.....IAITU

1) SEDEKAH DAN  AMAL JARIAH
2) DOA ANAK YANG SOLEH SOLEHAH
3) ILMU YANG BERMANFAAT....


JUMPA LAGI :

 

ASSALAMUALAIKUM....
 


Wednesday, 6 February 2013

kematian

Assalamualaikum sahabat sekalian.......

Alhamdulillah, 2 minggu ana menyepi dan hari nie ana kembali menulis sehingga Allah takdirkan ana berhenti menulis kan....

Melihat tajuk entry ana,tentu sahabat-sahabat sekalian tahu apa yang akan ana perkatakan yer..... hari nie ana nak menulis berkenaan dengan kematian.....

Seminggu yang lepas, ana baru kehilangan kakak ipar yang telah kembali ke rahmatullah pada 25/01/2013 pada jam 7.43 minit petang (kalau xsalah ana la)..... serius masa ana dapat berita itu ana terus rasa macam hilang buat seketika.... sebab itu kali pertama ana menerima berita tentang kematian selepas 4 tahun ana kehilangan arwah datuk dan nenek..... (Al-Fatihah untuk mereka dan semoga roh  mereka ditempatkan dalam kalangan orang yang soleh dan solehah... Amin...Amin )

selepas ana okey, ana terus mengambil wudhuk dan meniatkan untuk arwah dan selepas selesai ana meminta kawan ana menemani ana ke stesen bas dan Alhamdulillah Allah mempermudahkan urusan ana.... akhirnya jam 11.30 malam ana membelah malam untuk ke johor bagi menemui abang ana serta anak arwah yang 3 orang.. 

serius pada masa itu, yang ana fikir ialah ini ujian untuk kami sekeluarga. air mata yang mengalir pada diri ana, ana seka dengan tangan dan pantas tangan ana menaip mesej untuk abang ana yang sangat ana sayangi dan dalam masa yang sama ana harap dia tabah hadapi semua ini

" banyakkan bersabar abang...nie dugaan untuk kita semua dan insya-Allah kita akan hadapi bersama.....sesunguhnya Allah tetap bersama kita..berdoalah padaNYa...

selepas menghantar mesej tersebut,ana hanya mampu berdoa  dan terus berdoa dan Alhamdulillah ana sampai jam 3 pagi kat johor dan abang ana yang nombor 4 dan no 7 terus datang ambil ana dan kami membelah kesunyian malam untuk ke kampung baru dekat kota tinggi untuk ke rumah arwah... dan kami selamat sampai jam 4.45 pagi di rumah arwah..... muka pertama yang ana pandang  ketika ana turun daripada kereta ialah muka abang ana yang ke 3 (suami arwah). lantas, berlari ana cium tangannya dan ana raih dia dalam pelukan ana dan Alhamdulillah kami berdua rasa tenang..... (begitulah nikmat kasih sayang yang Allah ciptakan)......

sebaik menjejakkan kaki..... arwah yang sedang terbaring kaku ana pandang dan terus diambil sekali lagi surah Yasin untuk dibacakan buat arwah kakak ipar yang ana sayangi itu... telefon yang berbunyi ana bagi pada abang ana untuk dijawab. apa yang tidak disangka ialah sesampainya ana dirumah arwah, 2 orang anaknya yang ana gelar kakak dan abang terus tersedar manakala yang paling kecil sedang tidur di tepi arwah mamanya dan pandangan mereka membuatkan ana terasa sangat sayu...lantas ana larikan pandangan dan membisikkan sesuatu dalam hati " aku mesti kuat, aku xnak mereka sedih'...tolonglah YA Allah "........


Allahurabbi...xsanggup ana nak sambung cerita nie..... Insya-Allah kalau ada kekuatan ana akan tulis lagi cerita ini sebagai renungan kepada kita semua.....

SEMOGA ARWAH ROSLINDA BINTI SIDEK DITEMPATKAN DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG SOLEHAH.... ALLAHUMMA AMIN....

AL-FATIHAH