Friday 24 February 2017

Aku dan Sivik

Sivik dan Kewarganegaraan....

huhuhu...itulah subjek yang pada awalnya memberi tekanan sedikit padaku..kerana itu ialah subjek baru yang mesti aku ajar tahun ini...huhuhu...mahu menangis juga pada mulanya untuk hari yang ada subjek itu....

lama kelamaan...

mula bertapak satu perasaan aneh kenapa aku dipilih untuk mengajar subjek sivik ini..ini kerana aku suka bercakap dan aku sangat suka bercerita tentang perkara yang terjadi sekarang pada pelajarku dan bermula detik itu aku mula melangkah penuh keyakinan untuk subjek ini...aku boleh senyum dah untuk subjek ini kerana melalui subjek ini aku boleh mendidik mereka..aku boleh membawa mereka kepada realiti sebenar sekarang.

topik hari ini ialah tanggungjawab terhadap keluarga....bila bercerita tentang tanggungjawab terhadap keluarga aku tanya mereka tentang bukti kasih sayang yang terdapat dalam keluarga mereka dan mereka mula menyenaraikan satu persatu...antaranya ialah :

1) Makan bersama
2) Bersukan bersama
3)Berkomunikasi bersama
4) Membuat kerja bersama-sam...

semua jawapan mereka dapat dihuraikan dengan baik dan aku mampu bersyukur kerana mereka dapat menunjukkan kasih sayang yang diberikan ini dalam keluarga mereka lantas pesanan aku pada mereka 

" awak kena selalu berkasih sayang dengan keluarga...sebab kebiasaannya orang yang kurang kasih sayang ini lah yang akan mengakibatkan kita semua berada dalam ketakutan... mereka yang kurang kasih sayang sanggup membunuh kita..mereka sanggup merompak kita...mereka sanggup mencederakan kita... di manakah kasih sayang mereka saat memperlakukan orang lain macam ini "

" kesian tak pada mangsa " aku menyoal mereka dan mereka pun ramai ramai sebut 

" kesian cikgu " pastue ada la yang berlakon buat buat muka sedih....adohai comel sungguh la kalian nie wahai anak...

|| apapun mereka ini masih  lagi remaja yang mencari personaliti..moga mereka memilih untuk menjadi yang terbaik..menjadi orang yang baik dan menyebarkan kebaikan kepada orang lain ||


:: jadi pendidik ini bukan senang..kita kena ubah diri kita dulu baru kita boleh ubah orang lain ..moga aku terus diberi kesempatan oleh Allah untuk menyebarkan ilmu yang ada..semoga semuanya dipermudahkan semua urusan kita semua.. ::

#tolong_doakan_aku
#life_cikgu_siti
#life_SAM

No comments:

Post a Comment

Rindu Itu Memenatkan

😢😢 Aku rasa sedih.  Aku rasa pilu. Aku rasa rindu. Aku rasa letih. Saat ini aku rasa biarlah aku pejamkan mata dan bermimpi utuk balik ke ...