MulaKan HARI mu DEngAN

Photobucket

Saturday, 17 December 2011

fikir-fikirkan....

 
 assalamualaikum sahabat semua....

apa khabar sahabat semua...di pagi ahad yang mulia nie ana nak kita sama2 fikirkan beberapa soalan yang berkait rapat dengan kehidupan seharian kita....iaitu hati kita.....

hati nie perlu ditarbiah dan dididik....jika ia tidak ditarbiah dan dididik maka akan rosaklah hati itu.....hati nie umpama raja...kalau raja rosak maka semua rakyatnya akan rosak....sebagai contoh jika hati ana nie kotor maka anggota badan ana yang lain pun akak buat perkara2 yang kotor.....ana akan mencari...ana akan mengumpat...ana akan pergi tempat2 yang xelok.....(moga2 ALLAH jauhkan kita semua daripada perkara tersebut)...semoga iman kita meningkat dari hari ke hari.........

tapi bila ana terbaca artikel berkenaan dengan hati nie ana jumpa soalan yang menarik untuk dikongsi dengan semua......hati kita nie kan susah nak dengar benda2 yang macam nie tapi cuba ambil tangan dan letak kat hati....jangan masukkan tangan tue kat dalam mulut pulak...kan lain jadinyer yer wahai sahabat2 sekalian.....huhuhu......

letakkan tangan kat hati dan ISTIGHFAR dalam hati tersebut....bila sahabat dah rasa tenang cuba cek dan jawab soalan kat bawah nie.....

Sudahkah anda membaca Al-Quran hari ini?
~itu soalan yang pertama...kalau dah baca angguk dan kalau yang belum baca cepat pergi cari AL-Quran dan bacalah walaupun sedikit...sebab AL_QURAN nie merupakan kitab yang telah diturunkan oleh ALLAH buat umat Muhammad...... dan banyak perkara yang terdapat dalam nya.....


sudahkan anda solat 5 waktu pada waktunya....
~sentap kan soalan tue....cepat kita cek balik waktu soat kita...kalau rasamacam kita nie suka solat lewat jangan buatlagi sebab kita xtahu dalam kita melewatkan solat nie tiba2 kita mati...xke kita berhutang dengan ALLAH satu waktu...dan kita semua tahu kan perkara pertama yang dihisab nanti ialah  solatkan....betul tak??????FIKIR2 KAN TAU.....


Adakah anDa sudah menyuruh orang membuat kebaikan??
~perkara nie juga sangat penting...kerana dengan kebaikkan nie semua orang akan meniru dan lama-kelamaan orang ramai akan mengikut perangai yang baik dan seterusnya akan menjadi amalan mereka....membuat kebaikkan nie merupakan perkara yang mulia yer sahabat2 ana sekalian.....


Adakah anDA mencegah perkara2 yang mungkar???
~mungkar tue apa pulaks cik Q oiii.....heheh...mungkar nie boleh kita sebut keburukan, kejahatan yang bermaharajalela.....macam mana kita nak cegah perkara2 mungkar nie.....banyak perkara yang kita boleh buat tapi bergantung dengan kemungkaran apa yang sedang kita hadapi...contohnya dalam situasi seorang wanita yang baru melahirkan anak luar nikah dan nak buang anak tersebut pastue tetiba jumpa dengan ana yang kebetulan sedang berjoging di taman bunga...motiPP....hehehe....contoh jer pun.....

~~heheh....sambung balik cerita ana tadi dengan orang yang nak buang anak tue...agak2 apa yang ana nak buat untuk cegah dia buang anak tue...adakah ana akan pergi dan tarik rambut wanita itu dan tumbuk dia sampai ana puas hati?????jawab dalam hati masing-masing yer.....islam tue kan INDAH.....

MACAM MANA....ADA TAK CIRI2 TUE PADA SAHABAT2 SEKALIAN.......

kalau dah ada maka ALHAMDULILLAH.....

KALAU xde marilah SAMA2 KITA MENDIDIK ATAUPUN MENTARBBIAH  HATI KITA SUPAYA HATI KITA SEMUA MENJADI HATI YANG BAIK...HATI YANG DEKAT DENGAN ISLAM...HATI YANG SAYANGKAN AGAMA ALLAH...YANG SENTIASA MENEGAKKAN PANJI ISLAM.....

mooD~sama2 kita ingat...DUNIA NIE PERANTARA UNTUK SAMPAI KE AKHIRAT......

2 comments:

  1. ALHAMDULILLAH....~INGATAN UNTuk kita bersama...salam ukhuwah filah....

    ReplyDelete