Sunday, 18 September 2011

kisah nabi....

Assalamualaikum sahabat perjuangan anda sekalian.....

macam mana dengan tahap iman anda semua hari nie...harapnya berada di tahap yang memberangsangkan...macam mana nak tahu tahap itu....okey..jom kita uji iman kita....macam mana???hihhi....
anda akan tahu selepas ini....

okey..sahabat-sahabat ana semua, sebelum ana mula menulis ana nak sahabat semua buat 1 benda dulu...buat apa????hah...jom kita ISTIGHFAR  dulu :


dah..tentu dah kan..(bagus awak semua nie)..yer la..kita dalam hidup nie kena rajin ISTIGHFAR barulah dekat dengan ALLAH...hari2 nie mesti ada jer kan silap kita dengan ALLAH..kadang-kadang kita sedar dan kadang-kadang kita xsedar......

antara dosa yang kita xsedar ialah mengumpat....kita tahu mengumpat itu berdosa tapi bila dah sekali mula mengumpat nie tentu susah nak berhenti kan.....(huhuhu...tengok dapat dosa free2 kan)

opSSS..dah melalut la nie....okey sahabat-sahabat ana sekalian...hari nie ana akan  ceritakan tentang nabi kita...(tentu terlintas dalam fikiran sahabat ana ini berkenaan dengan 25 orang Rasul yang selalu bermain di bibir anak kecil sewaktu sekolah tadika...pasti ataupun pra sekolah?tul tak???

Beriman kepada Nabi dan Rasul itu adalah wajib atas tiap-tiap mukallaf dan barangsiapa tidak beriman dengannya maka jadilah ia kafir. Sebutan akan beriman kepada Rasul merupakan perkara yang wajib bagi atas tiap-tiap mukallaf apabila masuk dia ke dalam Islam sebagaimana dalam dua kalimah syahadah yang mengakui akan kerasulan Muhammad shallahu 'alaihi wasallam. Menafikan akan kerasulan atau kenabian yang telah diijma'kan adalah kufur. 
jadi...kita kena beriman kepada nabi dan juga rasul...sebab apa kena beriman??? sebab mereka semua ini telah diberikan anugerah oleh ALLAH untuk mendidik kita semua ke jalan yang benar dan jika  kita mengikuti sunnah mereka dan ajara mereka maka kita akan terselamat dari api neraka....
takut tak kat api neraka???ermmm...takut kan...jadi jom sama2 kita mengingati semula kisah-kisah nabi dan rasul kita ni...jadikan ia sebagai teladan pada kita...xkira lah nak pergi beli buku kisah nabi ker...paling best kalau kita suruh adik2 kita pinjam buku kisah2 nabi kat library ataupun perpustakaan....sebab buku kisah2 nabi yang untuk kanak-kanak kan ada gambar  
 
 

 
 
tgk...mesti menarik kan....tentu xboring baca.....jadi apa lagi...jom serbu syarikat-syarikat buku untuk baca semula kisah-kisah rasul dan nabi kita nie.....best tau.....(rasa insaf jer...sebab ana dah lama xbaca buku sirah nabi nie..last sekali ana baca ialah riwayat hidup Nabi Muhammad SAW.....)

terasa syahdu bila mengenangkan perjuangan yang telah dilakukan oleh baginda terhadap kita semua..ISLAM...ISLAM...ISLAM....besar maknanya tue.....semoga ana mampu buat yang terbaik untuk diri ana dan juga keluarga ana...ana juga doakan semoga sahabat-sahabat ana berjaya meraih kebhagiaan dunia dan akhirat...

ingat.....semuanya bermula dengan sejarah...nanti lain kali ana cerita 1 persatu tentang sejarah nabi dan rasul...INSYAALLAH.....semoga  ALLAH mempermudahkan....=)

jumpa lagi 



No comments:

Post a Comment