Tuesday, 27 September 2011

sakit..

 Assalamualaikum sahabat-sahabat ana sekalian....

apa khabar hari nie??ana harap semuanya sihat dan kalau tak sihat tue sama2 lah kita semua berdoa pada pencipta kita iaitu  ALLAH supaya ditambahkan iman dalam hati untuk menghadapi sakit tersebut...jangan mengeluh tau...tadi pun ana kena sakit...tahu sakit apa????sakit macam ibu mengandung tue la....opSSS ana belum mengandung lagi tau.....sebab ana kan xkawin lagi....hehehee.....

ana pun xtahu la kan....kawan2 serumah ana tadi semua dah panik sebab ana nampak lemah sangat tapi ana buat selamba jer walaupun rassa isi perut nie ibarat ditarik-tarik....dalam hati nie ana lafazkan ucapan

l


 jadi amalkan selalu yer....sebab zikir ini bermaksud semuanya datang daripada ALLAH dan ALLAH berkuasa...kita langsung tidak mempunyai kuasa kecuali ALLAH.... jadi masa baca tue niatlah sekali untuk mohon pertolongan daripada ALLAH.....

berbalik kepada kesakitan kecil yang ALLAH anugerahkan kepada kita tue sebenarnya  mempunyai banyak manfaat...tentu dah ramai sahabat ana tahu kan apa manfaat kesakitan yang ALLAH turunkan itu...tapi xperlah ana rasa ana nak tulis juga manfaat itu...hehehe.....

1) Dosanya diampunkan

Allah Ta'ala berfirman, ertinya, “Apa saja musibah yang menimpa kamu maka disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” (QS asy Syura: 30)
*dah baca firman itu...tengok, ALLAH bukan hanya bagi sakit itu sia-sia tapi  ALLAH memberi keampunan terhadap dosa-dosa kecil kita yang kadang kala kita xsedar  yang kita pernah buat dosa itu....lagi satu kita kena ingat sakit yang ALLAH turunkan tue mesti ada sebab. contohnya macam ana tadi..ana kena muntah-muntah...mungkin makanan yang ana makan tue tidak bersih, atau tangan ana yang ada kuman ker....jadi ingat bila ALLAH timpakan sakit pada kita jangan nak salahkan ALLAH....pastue yang lagi berani siap tanya lagi..."YA ALLAH...kenapa aku yang kena sakit nie..bukan si polan bin si polan"....nie kira melawan takdir ALLAH tau..apa hukum melawan takdir ALLAH......dosa kan......jadi nak tanggung dosa tue???nakk???
2) melatih sikap sabar 

Anas Radhiallaahu anhu meriwayatkan sebuah hadits secara marfu’, “Sesungguhnya besarnya pahala tergantung pada besarnya cobaan. Jika Allah mencintai suatu kaum maka Dia akan mengujinya dengan cobaan. Barang siapa yang ridha atas cobaan tersebut maka dia mendapat keridhaan Allah dan barang siapa yang berkeluh kesah (marah) maka ia akan mendapat murka Allah.”

*tengok...ALLAH bagi kesakitan tue nak suruh kita sabar...sebab selagi kita xsakit kita xkan rasa tahap kesabaran kita tue tahap mana....ana ambil contoh ana tadila...ana rasa macam nak muntah sangat...tapi bila sampai jer bilik air rasa itu hilang...lantas ana pun masuk semula ke bilik...selang seminit dua ana rasa nak muntah lagi..lantas bekejar la ana ke bilik air tapi rasa itu kembali hilang....banyak kali kena macam tue sampaikan ana jatuh terduduk di pintu bilik air....sabar jer la...kalau xsabar tadi memang ana tidur dalam bilik air....huhuhu.....tadi hati ana yang lemah nie ada juga lah rasa macam nak buat macam tue....

jadi...the moral of story ialah makin kuat sakit yang ALLAH bagi tue... itu tandanya ALLAH menyayangi kita...jangan kita  menyalahkan ALLAH tau......

3) dekat dengan ALLAH

Wahab bin Munabbih berkata,Allah menurunkan cobaan supaya hamba memanjatkan do’a dengan sebab bala’ itu.” Dalam surat Fushilat ayat 51 Allah berfirman, artinya, “Dan apabila Kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila ia ditimpa malapetaka maka ia banyak berdo’a.”

* percaya tak kalau ana cakap...makin ALLAH bagi dugaan pada kita makin kita dekat dengan ALLAH......(xpercaya ek)kalau xpercaya jom ana bawa sahabat-sahabat ke hospital atau mana-mana wad yang ada orang sakit....tentu yang keluar dari mulut mereka ialah YA ALLAH...YA ALLAH..YA ALLAH....betul tak???mesti ada yang angguk kan...heheheh....

betul..ana pun rasa tadi..masa berada dalam keadaan lemah tue hanya ALLAH yang bermain di bibir....(ana nk ingatkan sahabat-sahabat semua...kita jangan ingat ALLAH masa sakit jer tau..masa senang pun kena ingat ALLAH..masa Lapang pun kena ingat ALLAH)....YA ALLAH....KERDILNYA DIRI INI.....

ana rasa macam dah cukup jer la hikmah sakit yang ana nak ceritakan yer...ana takut bagi banyak-banyak takut sahabat boring lak...lagipun kadang kadang kita sebagai manusia nie malas nak membaca...bak kata lecturer ana nie 


"awak semua mesti rasa bersalah kan nak baca banyak...sebab majoriti kawan-kawan awak semuanya tidak membaca...jadi bila membaca tue rasa macam satu kesalahan pulaks''....


ana kalau dengar ayat tue confirm gelak la..sebab terkena atas batang hidung ana yang xberapa nak mancung nie...heheeh...


semoga beroleh manfaat sahabat semua....


ingat SABAR ITU INDAH.......

jom tengok gambar-gambar yang ana ambil daripada  GOOGLE.... 



 
ANak dier demam koTT

 
tengok krTuN nie kena masuk air...




 dah la....jumpa lagi yer...sahabat yang dilanda saki...tambahkan kesabaran dan keimana pada ALLAH yer....ingat banyak manfaat sakit nie....

jaga amanah ALLAH...... 

3 comments:

  1. saye pon x sihat pagi td..x dpt ambik test arini..

    ReplyDelete
  2. ain@aini~xperlah..ALLAH tue nk uji kita...sabar yer sayang....nanti ambik test lain kali..mungkin ALLAH lebih tahu jika ain pgi amik test tadi ain xdapat jawab ker....ALLAH dah atur yang terbaik....

    saudarai azwa amani~betul tue...ana harap dosa ana terhapus sedikit demi sedikit..semoga dosa itu berkurang saat ana menghadapNYA nanti...AMIN

    ReplyDelete