MulaKan HARI mu DEngAN

Photobucket

Sunday, 25 September 2011

sTanZA cIntA

ASSALAMUALAIKUM SAHABAT-SAHABAT ANA SEKALIAN....

dah lama jugak xmenulis kan....bukan apa, 2 hari nie ana ada perkara yang diselesaikan dan seperti biasa sebelum ana mulakan entry pada hari nie ana nak sahabat-sahabat ana ucapkan

dah...bagus..semoga hari ke hari...iman kita bertambah dan jagalah hati masing-masing yer.....

mesti terkejut kan tengok tajuk ana....STANZA CINTA.....pernah dengar tak perkataan tue...tentu pernah kan sebab ada satu cerita di TV3 cerita ini..ops sahabat jangan kalut yer...ana bukan nak cerita tentang hero dan heroin cerita tue tapi ana nak ambil satu ayat dia.....tapi sebelum tue ana nak bagitahu situasi cerita tue....

irfan(aaron aziz) sakit SLE(ana pun lupa apa penyakit tue) kiranya macam jangkitan virus dan irfan merasakan saat untuk mendirikan rumah tangga dengan tunangnya(fathia, lupa namanya dalam cerita itu) tidak akan sampai lantas dia pun berputus harapan.....lantas tunangnya masuk bilik dan memberi kata-kata semangat:

fathia~awak..saya nak bagi awak hadiah istimewa.....saya nak awak jaga baik2 hadiah ini(lantas tasbih itu pun bertukar tangan

aaron~terima kasih..sebenanrya banyak perkara yang saya nak buat untuk awak..nak jaga awak sampailah awak tua....

fathia~awak xboleh mengalah..ingat tak cerita tentang nabi ayob????

aaron~ingat...yang nabi ayob tue sakit kan??

fathia~betul tue.....nabi ayob nie xpernah nak merungut tentang kesakitan yang dialami....bibirnya sentiasa bertasbih dan sentiasa berdoa..tahu apa doa nabi ayob?
aaron~apa doanya?

fathia~ "YA ALLAH...jangan biarkan ulat ini menghancurkan lidahku kerana aku ingin selalu berdoa kepadamu...aku ingin menyebut namamu dan berzikir padamu.....



faham tak ceritanya tue????ana buat dialog sendiri sebab ana xingat dialognya yang betul...heheeh...tapi lebih kurang macam tue la....hehehe.....
jadi pengajarannya

kita kena tengok kesungguhan Nabi Ayob beribadat kepada ALLAH...walaupun ulat memakan kakinya Nabi Ayob tidak pernah membuang ulat tersebut kerana katanya biarlah itu rezeki ulat tersebut..kalau ku buang dimanakah ulat itu akan mencari reezki lagi....tetapi apabila ulat itu hendak memakan lidahnya maka dia pun berdoa  YA ALLAH...jangan biarkan ulat ini menghancurkan lidahku kerana aku ingin selalu berdoa kepadamu...aku ingin menyebut namamu dan berzikir padamu.....tengok...nabi Ayob tidak minta disembuhkan penyakit tersebut tapi meminta dijagakan lidahnya untuk beribadat padanya....

renung-renungkan.....adakah kita boleh menjadi insan yang setaqwa begitu....


sama2 lah kita mencuba untuk menjadi lebih baik...ambillah pengajaran daripada cerita Nabi Ayob nie......

seandainya kita diduga sabarlah sebab untuk menjadi lebih baik maka ALLAH akan memberi dugaan untuk melihat kesungguhan kita dalam menjadi khalifah di muka bumi ini....

sabar dan tabah....





berdoalah...semoga ALLAH memberi kita keampuanan dan hidayah......ALLAH MAHA PENGAMPUN DAN PENGASIH.....


semoga terus ISTIQAMAH.....

No comments:

Post a Comment